Sök:

Sökresultat:

6 Uppsatser om BEPS ćtgärdspunkt 13 - Sida 1 av 1

Det svenska CFC-regelverkets ÀndamÄlsenlighet samt dess förhÄllande till BEPS

Syftet med uppsatsen Àr att analysera ÀndamÄlsenligheten med de svenska CFC-reglerna samt att problematisera det nuvarande CFC-regelverket utifrÄn de ÄtgÀrder och nyckel-övervÀganden som lyfts fram ur OECDs tvÄ rapporter om BEPS.BEPS Àr ett omfattande problem, vilket har presenterats i tvÄ rapporter framförda av OECD. Syftet med rapporterna Àr att de ska mynna ut i ÄtgÀrder pÄ det mellanstatliga beskattningsomrÄdet för att motverka BEPS. MÄnga lÀnder har inkorporerat CFC-regler i sina skattesystem. NÄgra av de ÄtgÀrder som presenteras i rapporterna avser att förbÀttra just dessa regler. För att kunna tyda dessa ÄtgÀrder har nyckelövervÀganden frÄn OECD lyfts fram.

BEPS Action 8 : Finns förutsÀttningar för att de angivna mÄlen uppfylls?

BEPS Àr ett projekt pÄkallat av G20 som bedrivs i OECD:s regi. Projektet syftar till att förhindra erosion av nationers skattebaser, pÄ grund av upplÀgg dÀr vinster genom koncerninterna transaktioner flyttas till lÀnder med lÄg beskattning. Denna uppsats behandlar specifikt BEPS action 8, vilken rör interprissÀttning av immateriella tillgÄngar. Syftet med uppsatsen Àr att utreda om OECD:s rapport angÄende BEPS action 8 ger förutsÀttningarna för att uppfylla, de i rapporten angivna mÄlen, samt vilka problem som kan pÄverka mÄluppfyllelsen. MÄlet med BEPS action 8 Àr att se till att internprissÀttning av immateriella tillgÄngar, inte anvÀnds för att separera beskattningsbara inkomster frÄn vÀrdeskapande aktiviteter.DÀrmed fokuserar BEPS action 8 pÄ att se till att utförande av funktioner, anvÀndande av tillgÄngar och risktagande kompenseras pÄ ett korrekt sÀtt, dÄ detta anses bidra till vÀrdeskapande.

InternprissÀttningsdokumentation : Bör de svenska internprissÀttningsdokumentationsreglerna med hÀnsyn till BEPS ÄtgÀrdspunkt 13 revideras, och i sÄ fall, vilka generella aspekter bör lagstiftaren ta hÀnsyn till vid utformandet av svenska framtida dokumen

2007 infördes regler om dokumentationsskyldighet i Sverige. Reglerna baserades pÄ OECDs riktlinjer för internprissÀttningsdokumentationskrav. I slutet av september 2014 publicerade OECD BEPS-rapporten ?Guidance on Transfer Pricing Documentation and Country-by-Country Reporting? vilken innehÄller omfattande förslag pÄ hur OECDs nuvarande internprissÀttningsdokumentationsregler bör revideras. FrÄgan blir dÀrmed om, och i sÄ fall hur, kommande svenska internprissÀttningsdokumentationsregler bör utformas?Det finns idag betydande skillnader mellan nuvarande svenska bestÀmmelser och OECDs kommande Àndringar.

BEPS och fast driftstÀlle : Kan BEPS- projektet pÄverka definitionen av fast driftstÀlle i Sverige?

Ett uttryck som har uppkommit inom den internationella beskattningsrÀtten under det senaste Äret Àr BEPS. Begreppet stÄr för Base Erosion and Profit Shifting, och syftar till det projekt som OECD driver Ät G20:s vÀgnar. Projektets syfte Àr att skapa förutsÀttningar och verktyg för lÀnder att motverka aggressiv skatteplanering som eroderar lÀnders skattebaser. Projektets resultat Àr i skrivande stund inte fÀrdigt, men det finns mycket som tyder pÄ att vi kommer att se en förÀndring inom bÄde intern och internationell dubbelbeskattningsavtalsrÀtt inom de kommande Ären.Ett av fokusomrÄdena inom projektet Àr OECD:s modellskatteavtals omdiskuterade definition av fast driftstÀlle. En definition som vi i Sverige delvis anvÀnder oss av vid utformning av definition till fast driftstÀlle i IL 2:29, och dÀr modellskatteavtalets kommentarer anvÀnds vid tolkning av paragrafen.

Missbruk av skatteavtal : Kan de föreslagna reglerna i BEPS ÄtgÀrdspunkt 6 motverka förfaranden som missbrukar skatteavtal. Om inte, kan Sverige motverka sÄdana förfaranden genom att tillÀmpa generalklausulen mot skatteflykt?

BEPS-projektet startades Ă„r 2012 för att förhindra att skattesubjekt anvĂ€nder kryphĂ„l i skatteavtalen och staternas nationella lagstiftningar för att erhĂ„lla skatteförmĂ„ner. År 2013 utgav OECD en handlingsplan som identifierar 15 Ă„tgĂ€rder som Ă€mnas vidtas. ÅtgĂ€rdspunkt 6 reglerar problematiken kring hur skatteavtal missbrukas genom att skattesubjekt ?shoppar? efter jurisdiktionen med det skatteavtal som leder till den förmĂ„nligaste beskattningen. ÅtgĂ€rdspunkt 6 föreslĂ„r att en specifik LOB-regel eller en generalklausul, PPT-regeln, införs i OECDs modellavtal för att motverka det aktuella förfarandet.

BEPS ÄtgÀrdspunkt 7 : KrÀvs en förÀndring av OECD:s modellavtal enligt ÄtgÀrdspunkt 7 i BEPS ÄtgÀrdsplan, för att undvika erodering av lÀnders skattebaser?

Bakgrund: Idag finns ett tydligt behov av att minska utslÀpp av vÀxthusgaser. Hoten mot miljön innebÀr att det Àr brÄttom att utveckla hÄllbara system för livsmedelsproduktion. Utvecklingen ska tillgodose dagens behov utan att Àventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov, och dÀr har konsumenter samt jordbruket en viktig roll att spela. Det debatteras idag om huruvida ekologiskt eller konventionellt jordbruk Àr det bÀsta alternativet för en hÄllbar livsmedelsproduktion. DÄ studenter ofta har en begrÀnsad budget Àr det intressant att undersöka deras instÀllning till hÄllbar livsmedelsproduktion och hur det pÄverkar deras livsmedelsval.Syfte: Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka studenters förhÄllningssÀtt till hÄllbar livsmedelskonsumtion och produktion samt vilka konsekvenser dessa fÄr för deras livsmedelsval.Metod: En webbaserad enkÀtstudie utfördes dÀr deltagarna, studenter vid Uppsala universitet och SLU i Uppsala, nÄddes via www.facebook.com.